barwniki roślinne/ Burak zwyczajny/ Ciekawostki/ Herbarium/ Historia

BURAK ZWYCZAJNY – CIEKAWOSTKI I HISTORIA

liście buraka czerwonego

Beta Vulgaris

Burak jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych warzyw na całym świecie. W czasach starożytnych był hodowany zarówno w  celach spożywczych jak i leczniczych. W artykule autorstwa Macieja Ołtarzewskiego możemy przeczytać, iż wzmianki o tym warzywie  znajdujemy w dokumentach pochodzących z Babilonii około 722 roku  p.n.e. Natomiast w okresie średniowiecza uprawiany był głównie we Francji i we Włoszech. Burak jest bardzo łatwy w uprawie i wytrzymały na susze i choroby. Obecnie jest stosowany w fitoterapii ze względu na doskonałe żródło witamin, soli mineralnych oraz pierwiastków śladowych. 

Reasumując Roślina ta jest przedmiotem wielu publikacji  oraz badań naukowych, poniżej mojego wpisu zamieszczam niektóre z nich.

Zalety zdrowotne buraka ćwikłowego wg American Heart Association (AHA)

PO PIERWSZE- Dla dobrego serca

Związki czynne zawarte w buraku poprawiają krążenie krwi, normalizują ciśnienie, chronią komórki serca przed uszkodzeniami oksydacyjnymi oraz przed zawałem serca i udarem mózgu,

PO DRUGIE – Regulują poziom cukru we krwi

Regularne jedzenie buraków poprawia metabolizm oraz wrażliwość na insulinę i zwiększa tolerancję glukozy. 

PO TRZECIE –  Posiadają właściwości antynowotworowe

Substancje czynne zawarte w buraku ćwikłowym zapewniają ochronę antyoksydacyjną przed uszkodzeniami komórek przez wolne rodniki.

PO CZWARTE – Dla zdrowia wątroby

Związki zwane betainą  zawarte w burakach pomagają zmniejszyć stłuszczenie wątroby poprzez stymulację enzymów spalających tłuszcz w komórkach wątroby. Pomagają również w utrzymaniu zdrowej funkcji wątroby.

PO PIĄTE – Czynią jelita szczęśliwymi

Sok z buraków reguluje równowagę jelitowo-żołądkową, natomiast kiszony sok z buraka przywraca  prawidłową florę bakteryjną jelit.

PO SZÓSTE – Skuteczny w walce z otyłością

Spożywanie buraków zmniejsza wagę ciała poprzez zapewnienie dłuższego uczucia sytości oraz przyśpieszenia metabolizmu.

PO SIÓDME – Zdrowe kości

Regularne spożywanie buraków powoduje znaczny wzrost wchłaniania wapna poprzez wysoką zawartość manganu i witaminy K.

8. Doskonała pamięć

Dzięki zawartością kwasu foliowego, przeciwutleniaczy oraz azotanów skutecznie chronią przed demencją. 

Publikacje naukowe:

Źródła:

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/burak-i-jego-dobroczynne-dzialanie/                                      https://www.pressesante.com/voici-8-avantages-prouves-de-la-betterave-selon-lamerican-heart-association/                                                                                                                                          https://www.medicalnewstoday.com/articles/277432

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply